Kriza ne kupuje automobile

Bez autora
Jul 31 2011

Tržište automobila u Srbiji zapada u sve veću krizu. Trend pada tražnje prelio se iz 2010. i u 2011. godinu, pa je u prvih šest meseci ove godine prodato 16,5 odsto automobila manje nego u istom periodu lane. Zbog toga se za glavu hvataju prodavci novih, ali i polovnih automobila. U Srbiji je do juna 2010. prodato 21.715, a ove godine 18.459 automobila. To je veliki pad. Tržište se ne oporavlja iako su cene automobila pale petnaestak odsto. Država nudi subvencije, a niže su i carine. Ukoliko ovu godinu poredimo sa 2008. pad je još drastičniji. Tada je prodato 58.000 novih automobila, a ove godine se očekuje između 35.000 i 37.000, dok se marke „reno” i „dačija”, ipak, dobro prodaju. U „Verano motorsu”, distributeru „Pežoa” za Srbiju, uviđaju i druge upozoravajuće trendove na tržištu. Ono što brine i što je jedan od pokazatelja privrednih prilika u društvu jeste slaba prodaja dostavnih vozila, koja čine osam odsto ukupne prodaje vozila u Srbiji. U poslednje vreme se kupci odlučuju za automobile sa manjom kubikažom kao i nižim nivoima opreme.

Kriza ne kupuje automobileTržište automobila u Srbiji zapada u sve veću krizu. Trend pada tražnje prelio se iz 2010. i u 2011. godinu, pa je u prvih šest meseci ove godine prodato 16,5 odsto automobila manje nego u istom periodu lane.

Zbog toga se za glavu hvataju prodavci novih, ali i polovnih automobila.

– U Srbiji je do juna 2010. prodato 21.715, a ove godine 18.459 automobila. To je veliki pad. Tržište se ne oporavlja iako su cene automobila pale petnaestak odsto. Država nudi subvencije, a niže su i carine. Ukoliko ovu godinu poredimo sa 2008. pad je još drastičniji. Tada je prodato 58.000 novih automobila, a ove godine se očekuje između 35.000 i 37.000 – kaže Igor Mitrović, iz firme „Reno Nisan Srbija”, dodajući da se marke „reno” i „dačija”, ipak, dobro prodaju.

U „Verano motorsu”, distributeru „Pežoa” za Srbiju, uviđaju i druge upozoravajuće trendove na tržištu.

– Ono što brine i što je jedan od pokazatelja privrednih prilika u društvu jeste slaba prodaja dostavnih vozila, koja čine osam odsto ukupne prodaje vozila u Srbiji. U poslednje vreme se kupci odlučuju za automobile sa manjom kubikažom kao i nižim nivoima opreme – kažu u „Veranu”.

I dok prodavci novih automobila imaju sve manje kupaca, ništa bolje ne stoje ni trgovci i uvoznici polovnih.

– Sa polovnjacima je još gore. Kupuju se vozila koja koštaju dve, tri ili maksimalno četiri hiljade evra. Jer, prvo što ljudi prodaju kada krene kriza je automobil, pa je sada velika ponuda. Cena je glavni parametar za većinu kupaca, a od marki se traže „opel”, „fijat”, „reno”. Pad je počeo još 2008. godine, a današnja prodaja nije ni trećina tadašnje – objašnjava Dejan Bogovac, vlasnik firme „Konekt” iz Subotice, koja se bavi prodajom polovnih automobila.

Na finansijskom portalu „Banke onlajn”, koji je i objavio da pad prodaje iznosi 16,5 odsto, procenjuju da je mali broj porodica koje mogu da izdvoje gotovinu budžeta za kupovinu automobila.

– To znači da bi morali da se odluče za kredit, a kako je stanovništvo prezaduženo, zbog nabavke mnogo potrebnijih stvari od automobila, malo ko bi da zbog novog ljubimca na četiri točka uzima dodatni kredit. Novi automobili donose i skupo održavanje, a veliko opterećenje za mesečni budžet jedne porodice je i samo gorivo, pa ne ostaje prostora za skupe servise i delove. Kada se sagleda kompletna situacija, možda bi se neki građanin i odlučio za kupovinu automobila na kredit, ali cena tog zajma je izuzetno visoka bez obzira na valutu – procenjuju na portalu „Banke onlajn”. Naši sagovornici potvrđuju da preovladava plaćanje automobila gotovinom. To važi i za nove i polovne automobile.

– Što se plaćanja tiče, i dalje preovladava keš, ali sve je više kredita, tako da je sada njihovo učešće prešlo 40 procenata – rekao je Mitrović, a slično misli i Bogovac.

– Ljudi izbegavaju kredite i baš zbog toga sada biraju jeftinije polovne automobila, odnosno one koje mogu da plate u gotovini – kažu, dok u „Veranu” objašnjavaju da lizing i kredit čine oko 20 odsto ukupne prodaje njihovih vozila.

– Od toga, prodaja na lizing čini svega nekoliko procenata. Strah potencijalnih klijenata od zaduživanja je i dalje prisutan, ali uvereni smo da će vremenom i ovaj segment industrije stati na noge, a krediti i lizing podizati svoje učešće u plaćanju vozila. Porast prodaje putem nekog od vidova finansiranja ključni su preduslov za rasta prodaje – zaključili su u „Verano motorsu”.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik